Ruby Ahmad

164 Added | 2 Magazines | @rubyahmad1 | Keep up with Ruby Ahmad on Flipboard, a place to see the stories, photos, and updates that matter to you. Flipboard creates a personalized magazine full of everything, from world news to life’s great moments. Download Flipboard for free and search for “Ruby Ahmad”

Nutella Brownies

<b>Nutella Brownies</b><br>Oleh : Nur Jannah<p>BAHAN-BAHAN :<p>1 mentega tanpa garam (227 g)<br>• 2 1/4 gula kastor<br>• 1/3 cawan nutella<br>• 4 telur<br>• 1 1/4 cawan serbuk koko<br>• 1 sudu …

Log In or Sign Up to View

This Facebook post is no longer available. It may have been removed or the privacy settings of the post may have changed.

RESEPI NASI AMBENG

<b>SERUNDING KELAPA:</b><p>1/2bji-kelapa parut<br>• 1b-b.besar*<br>• 2ulas-b.ptih*<br>• 1btng-serai (potong halus)*<br>• udang kering (basuh & toskan)*<br>• 1sk-serbuk kunyit<br>• 1/2sb- asam …

These cute mini tarts are something new and they are like the festive Pineapple Tarts but made into sweet flower shapes. INGREDIENTS: 250g butter, softened 30g icing sugar 1 egg yolk 260-270g plain flour, sifted 70g cornflour, sifted Beat softened butter and icing sugar with a wooden spoon or a mixture until creamy. Add egg yolk and mix in well. Fold in plain flour and corn flour to form into a soft dough. If the dough is still too sticky, add a little more plain flour.

Step right up to the fancy photobooth and be creative with our props. Don't be shy and just have fun! Check out this vintage garden theme photobooth. Contact us now to know more of our photobooth packages

There are many variations to this steamed rice cake. Sometimes they come in multi-coloured. Mostly, they come in white or pink. While I was growing up, we used to buy dozens of these rice cupcakes to go along with brown sugar. They are perfect with kopi-o!:) Steam Rice Cake Ingredients: 2 cups of cooked cold rice 1 cups plain flour 3 cups rice flour 2 cup of caster sugar 3 cups water 1 pkt dry Instant Yeast (Mauripan) 11 gm 1 tbsp rose syrup 1 tsp baking powder Colours of your choice White Shredded coconut – steam with a pinch of salt & Pandan Leaves Method: Blend rice n water till dissolved. Put aside. In another bowl mix sugar,plain flour,rice flour ,baking powder & instant yeast. Stir well ,pour in the mixture of blended ingredients. Stir well and keep aside for 2-3 hours.(cover with clean towel) Add in the colours of your choice and mix well. Steam over with high fire with boiling water about 20-30mins. (Grease mould wth oil) & wrap your steamer lid with clean cloth) Serve with shredded coconut or brown sugar. Tips: 1. Make sure your steamer is hot. 2. Fill the batter all the way up. 3. Don't open the steamer until you see the cake smile.:)

Peanut Butter Snowballs Recipe

5 45 55<p>Peanut Butter Snowballs Recipe photo by Taste of Home<p>5 45 55<p>These creamy treats are a nice change from the typical milk chocolate and peanut …

Dessert

Tegar - Aku Yang Dulu Bukan Yang Sekarang [Official Music Video]

<3

PULUT PANGGANG Bahan-­bahan : 1) 500 gram beras pulut (dikosek & ditoskan) 2) 1 ½ cawan pati santan 3) 1 helai daun kunyit 4) 2­3 sudu makan minyak jagung 5) 90 gram udang kering (direndam,dibersihkan dan ditumbuk) 6) 2 tangkai lada merah 7) 10 ulas bawang merah 8. ½ sudu lada sulah 9) 4 biji buah keras 10) 1 ulas bawang putih 11) ½ biji kelapa parut (tumbuk separa halus) 12) Daun pisang secukupnya (layur diatas api) 13) 2 helai daun pandan 14) 1 sudu makan garam 15) 2.5 cm kunyit hidup 16) 1 sudu makan ketumbar (goring tanpa minyak) 17) 1 sudu belacan (dibakar) 18) ½ sudu makan gula pasir 19) Daun pisang secukupnya (layur diatas api) 20) Lidi untuk sematan Cara : 1) Masuk dan gaul pulut,santan,daun kunyit, daun pandan dan ½ sudu garam di dalam loyang. Kukus hingga pulut masak. Pastikan pulut tidak terlalu kembang. Keluarkan daun ­daun dan ketepikan pulut. 2) Panaskan minyak atas api yang sederhana dan gorengkan bahan tumbuk selama 3 minit. Masukkan kelapa dan kacau sehingga kering jangan sampai hangus. Masukkan garam, kacau dan angkat. Sejukkan. 3) Bubuh sedikit pulut di atas daun pisang.Bentukkan supaya menjadi gulungan­ gulungan leper sepanjang 13 cm. 4) Masukkan inti dengan sama rata,dan gulung ketat­ketat untuk membungkusnya. Sematkan bungkusan itu dengan lidi. 5) Panggang pulut dia atas api arang yang perlahan selama ½ jam, dengan membalik­ baliknya selalu. Sedia untuk dihidangkan.

Kek Batik Kukus Moist~by Admin Amihan Danaya~ 250g buttercup (admin guna 125g buttercup dlm tin dn 125glg buttercup buku) 1/2cwn gula halus 6biji telur 1/2cwn susu pekat 1 1/2sk esen vanila 1 1/2 cwn tepung hongkong/tepung kek 1/2cwn horlick 200g biskut marie-patah 4 1sk browning sugar 1sk paste pepermint -gabungkan kedua jenis butter dgn guladn putar sehingga kembang -masukan telur sebiji demisebiji sambildi pukul rata -masukan pulasusu pekat manis dn esen vanila dn gaul rata -masuakn tepung dn horlick dn adun sebati -bagi kpd 2bhg 1 dicampur dgn browning sugar dn 1 lgdi campur dgn paste pepermint -panaskan kukusan,sementara itu laserl oyang dgn butter -tuangkan adunan yg telah di campur dgn browning sugar dn susun biskut marie di atsnya,kukus selama 7minit,setelah itu masukan pula adunan pepermint dn susun biskut marie di atasnya dn kukus lg sehingga adunan sedikit mengeras,kemudian tompok2an aduan browning(hitam) dn pepermint(hijau) dn susun lg biskut marie diatasnya dn kukus lg -ulang proses/langkah yg samasehingga adunan habis -utk adunan terakhir kukus selama1 1/2jam@sehingga adunana masak sempurna. *biarkan kek sejuk dulu sebeum di potong*

RESEPI DIKONGSI OLEH : ISMA MAISARAH ARJK-BIL-#32 PAU GEBU ( Sumber resepi kak Mai Zura) DOH: 2 1/2 cwn tp. gandum 3/4 sdt yis kering 1/2 sdt b/ powder 4 sdm gula castor 1 sdm lemak sayuran(shortening) 1 sdt bread sofener(saya guna Bread Improver) 1/2 cwn air suam ## - masukkan tpung,yis,b/ powder,bread improver dlm bekas - gaul rata & masukkn air suam sedikit2 - masukkn shortening.,uli lagi hgga doh licin/ x melekat - rehatkan DOH 20 minit - bhgi:kn DOH @ bulat2kan - masukkn INTI KELAPA & bulatkan kemas2 - letakkan PAU diatas paper cup& susun dlm pngukus. - biarkankn PAU 45mnit dlm pengukus(biarkan ia naik dulu) - kukus 10 minit(pastikan air pengukus dah mndidih dulu..yer..) **utk PAU yg lembut dan gebu > air mesti betul2 panas

Manman N Leia

[甜品教导影片]***南瓜糯米糍***

Kuih Raya!!!

KUIH LAPIS Bahan-bahan: 1 cawan tepung beras 2 cawan santan sederhana pekat (caranya-campurkan 1 cawan santan pekat dengan 1 cawan air)>>kita lebihkan sikit 2 sudu besar tepung gandum>>yg ni kita kurangkan sikit 2 sudu besar tepung jagung 1/2 cawan gula pasir- boleh kurangkan 1 sudu besar jika ingin kurang manis 1/4 sud teh garam sedikit pewarna merah dan perisa ros Cara membuatnya: 1. Panaskan pengukus dan sediakan loyang berukuran 7 inci. Masukkan santan ke dalam periuk. Panaskan sebentar biar jadi suam-suam kuku. Tutup api. 2. Masukkan tepung beras, tepung gandum, tepung jagung, gula dan garam ke dalam mangkuk. Masukkan santan. Gaul rata hingga tidak berbintil. 3. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. (adunan ini menghasilkan lebih kurang 600ml bater) bahagi kepada 300 ml +/- setiap satu. Warnakan satu bahagian dengan warna merah dan letakkan perisa ros. 4. Masukkan loyang ke dalam kukusan. Tuang 100 ml adunan tanpa warna ke dalam loyang. Kukus selama 5 minit dengan api kuat. setelah lapisan pertama masak, tuang 100ml adunan merah. Kukus lagi. Ulang proses hingga habis 6 lapisan dengan diakhiri dengan lapisan merah.tambah sedikit lagi pewarna merah untuk lapisan akhir agar warnanya lebih menyerlah. 5. Setelah siap, sejukkan kuih lapis sebelum dipotong. Kuih lapis yang elok, boleh dimakan selapis demi selapis seperti kat gambar tu... p/s warna boleh ditukar ikut citarasa anda semua

KEK LAPIS LEGIT @ REMPAH...

<i>Assalammualaikum, sebelum cm mula memasak untuk juadah berbuka hari ini, cm ambil masa untuk update blog kejap. Entri kek lapis yang terakhir cm buat</i> …

☆★•♥• Perfect Chocolate Chip Cookies Recipe! •♥•☆★ http://centercutcook.com/perfect-chocolate-chip-cookies/

☆★•♥• Homemade Peanut Butter Banana Muffins Recipe! •♥•☆★ http://www.eatgood4life.com/2013/04/gluten-free-peanut-butter-and-banana-muffins.html eatgood4life.blogspot.com

☆★•♥• Nutella & Walnut Breakfast Muffins Recipe! •♥•☆★ http://www.eatgood4life.com/2013/04/skinny-nutella-and-walnut-breakfast-muffins.html eatgood4life.blogspot.com

RESEPI BY BONDA ADMIN DENDENG DAGING Bahan-bahan: 1kg Daging 10 biji bawang kecik 3inci halia 2labu bawang putih 1/2kg cili masak 1genggam asam jawa 1/2 cwn santan pekat garam secukup rasa 1sk gula (terpulang) 1sk serbuk perasa (terpulang) 1/2kg minyak masak cara-caranya: 1kg daging potong 5 rebus bersama asam jawa dengan sedikit garam dan gula(agak2 jer) simpan air rebusan letak ketepi, selepas empuk daging sejukkan kemudian potong leper sebesar 3jari, kemudian ditumbuk sedikit tak perlu lumat agak2 sahaja, lepastu baru kita goreng didalam minyak yg panas dan sedikit garing terpulang nak garing atau separuh garing, dah siap goreng letak ketepi. bahan2 diblend kasar: cili masak,bawang putih,halia,bawang kecil. gantijan air dgn masukkan air rebusan daging tadi diblend bersama.. lebih sedap sekiranya ditumbuk kasar.. panaskan minyak, masukkan bahan yang diblend kasar tadi sehingga cili masak dan garing,kalau ada baki air rebusan juga boleh dimasuk dicili garing ini, lepastu masukkan santan pekat kacau lagi hingga kering masuk garam gula perasa dan rasa bolehlah masuk daging yg goreng tadi dah siap bole dihidang *Nota: kalau direbus sedikit bersama air kelapa, daging terasa ummphh sikit..selamat mencuba dari #ARJK

KALIO LIMPA BY BONDA ADMIN Bahan-bahannya: 1kg limpa 5biji bawang besar 4labu bawang putih 5inci halia 1/2cwn cili kering yg diblend 1cwn rempah kari daging 2cawan santan pekat 3bunga lawang 5biji buah pelaga 3inci x2 kayu manis 5tangkai daun kari 2keping asam garam,gula dan serbuk perasa (ikut rasa) Cara-caranya: 1.Cuci bersih limpa dan buang kulit putih yg diluar limpa itu,kalau tak buang dia akan hanyir sedikit, kemudian dah bersih rebus bersama sedikit halia,bwg,bwg putih dan sedikit garam dan perasa, rebus selama 1/2jam dah sejuk potong ikut citarasa nak besar mana, ketepikan. 2.kisarkan: bawang putih,halia,bawang besar dikisar, cili kering juga dikisar(dptkan 1/2cawan) 3.panaskan minyak lepastu masukkan bunga lawang, kayu manis dan buah pelaga serta daun kari, kemudian bolehlah bahan2 yang dikisar tadi biar sehingga garing sedikit, kemudian masukkan cili biarkan garing sebentar dan masukkan rempah kari 1cawan biarkan garing lagi dan barulah masukkan santan pekat tunggu lagi, barulah masukkan limpa dan asam keping , serta gula(ikut kalau mahu),garam dan perisa, tunggu sebentar terbit minyak kemudian angkat siap utk dihidang selamat mencuba...

RESEPI CORNFLAKES MADU

Biskut Ulat Bulu Bahan-bahan 300gm t. gandum 150gm t.jagung 50gm susu tepung( Biasa saya guna nespray) 180gm minyak sapi 100gm mentega 100gm gula icing Perisa pandan hijau Buah kurma yg dipotong memanjang, lebih kurang 6 hirisan drpd 1 biji buah kurma (Boleh jg guna jem kurma, tp, agak leceh utk dibentuk) Castor sugar (Hiasan..tabur diatas biskut) Cara-cara Putar gula icing & mentega hingga sebati. Kemudian masukkan minyak sapi, perisa pandan & susu tepung. Putar hingga sebati. Masukkan t.jagung & tepung gandum, uli dgn tangan hingga sebati..Selalunya tepung gandum diletak kemudian dan bergantung pada adunan. Kalau sudah dpt dibentuk tdk perlu habiskan 300gm. Slps itu, bentuk doh sekecil ibu jari, dan letakkan satu hiris buah kurma, kemudian bentuk memanjang. Tekan atasnya dgn garfu utk bentuk ulat. Masukkan kedalam luyang & bakar pada suhu 160-180. Agak sukar utk menentukan biskut ini msk atau tdk sbb walaupun sudah msk biskutnya masih lembut, tp..klu sdh letak diluar, ia akan mengeras sendiri. Utk menentukan dah masak tgk dibawah biskut agak kekuningan. Sesudah diangkat dr oven taburkan castor sugar diatasnya sebagai hiasan.

☆•♥• Peanut Butter Oreo Icebox Cake Recipe! •♥•☆ http://www.spendwithpennies.com/peanut-butter-oreo-icebox-cake/