Azlina Ismail

104 Flips | 6 Magazines | 18 Followers | @azlinaismail5 | Keep up with Azlina Ismail on Flipboard, a place to see the stories, photos, and updates that matter to you. Flipboard creates a personalized magazine full of everything, from world news to life’s great moments. Download Flipboard for free and search for “Azlina Ismail”

Dari kecik kita guna.. rupa2 nya merbahaya??

Log In or Sign Up to View

[PESANAN BUAT UMAT AKHIR ZAMAN] 5 Pesanan Syeikh Ahmad Yasin kepada Pemuda & Pemudi1) Wahai anak-anakku, telah tiba saatnya kalian kembali kepada ALLAH swt dengan meninggalkan pelbagai keseronokan dan kealpaan kehidupan dan menyingkirkannya jauh daripada kehidupan kalian. Telah tiba saatnya kalian bangun dan melakukan solat subuh secara berjemaah. Sudah sampai saatnya untuk kalian menghiasi diri dengan akhlak yang mulia, mengamalkan kandungan al-Quran serta mencontohi kehidupan Nabi Muhammad saw.2) Aku menyeru kalian wahai anak-anakku untuk solat tepat pada waktunya. Lebih dari itu, aku mengajak kalian wahai anak-anakku, untuk mendekat diri kepada sunnah Nabi kalian yang agung.3) Wahai para pemuda, aku ingin kalian menyedari dan menghayati makna tanggung jawab. Kalian harus tegar menghadapi kesulitan hidup dengan meninggalkan keluh kesah. Aku menyeru kalian untuk menghadap ALLAH SWT dan memohon keampunan dari-Nya agar Dia memberi rezeki yang berkat kepada kalian. Aku menyeru kalian supaya menghormati orang yang lebih tua dan menyayangi orang yang lebih muda.Aku ingin kalian tidak tertidur oleh alunan-alunan muzik yang melalaikan, melupakan kata-kata yang menyebutkan cinta kepada manusia dan dunia serta menggantikannya dengan kata amal, kerja dan zikir kepada ALLAH. Wahai anak-anakku, aku amat berharap kalian tidak sibuk dengan muzik dan tidak terjerumus ke dalam arus syahwat.4) Wahai puteriku, aku ingin kalian berjanji kepada ALLAH akan mengenakan hijab secara jujur dan betul. Aku meminta kalian berjanji kepada ALLAH bahawa kalian akan mengambil peduli tentang agama dan Nabi kalian yang mulia. Jadikanlah ibunda kalian, Khadijah dan Aisyah, sebagai teladan. Jadikan mereka sebagai pelita hidup kalian. Haram hukumnya bagi kalian untuk melakukan sesuatu yang boleh menarik perhatian pemuda supaya mendekati kalian.Kepada semua, aku ingin kalian bersiap sedia untuk menghadapi segala sesuatu yang akan datang. Bersiaplah dengan agama dan ilmu pengetahuan. Bersiaplah untuk belajar dan mencari hikmah. Belajarlah bagaimana hidup dalam kegelapan yang pekat. Latihlah diri kalian agar dapat hidup tanpa elektrik dan peralatan elektronik. Latihlah diri kalian untuk sementara waktu merasakan kehidupan yang sukar.5) Biasakan diri kalian agar dapat melindungi diri dan membuat perancangan untuk masa depan. Berpeganglah kepada agama kalian. carilah sebab-sebabnya dan tawakal kepada ALLAH. - Share Follow @ Like : Dr. Tengku Asmadi bin T. Mohamad [Admin]

Log In or Sign Up to View

This Facebook post is no longer available. It may have been removed or the privacy settings of the post may have changed.

Resepi dari Aznie Khasri Apam Manis Bahan 3 1/2 cawan tepung gandum 3/4 cawan gula pasir 1 ketul yis basah 2 s/b tapai nasi 1/2 s/t garam 2 cawan air -blend gula, yis, tapai nasi & garam hingga sebati... -masukkan kedalam bekas... -masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga adunan sebati... kepekatan sama macam kita bt cucur... -ambil sedikit adunan untuk diwarnakan... warna ikut suke kita jg la ye.... -masukkan adunan plain ke dalam loyang... kemudian bubuh adunan bewarna ke atas adunan td... dan lorekkan ikut suke... -kemudian kukus la selama 30 minit..... *siap*

Resepi dari Aznie Khasri Makaroni Bakar Bahan 300g makaroni ( direbus dahulu hingga lembut.. Angkat toskan.. Bubuh sedikit minyak dan gaul sebati) 5 ulas bawang merah 2 ulas bawang putih 2 1/2 s/b rempah kari 10 biji telur 100g cheddar cheese sedikit daun sup 1 biji cili merah- hiris 1 biji cili hijau- hiris 300g daging cincang (aznie xde daging... ayam ngan sosej je..hihi) -tumis bawang merah ngan bawang putih... kemudian masukkan serbuk kari... kacau hingga naik bau... - masukkan daging cincang...kacau hingga daging masak... -tutupkan api... masukkan makaroni tadi.. cili merah..cili hijau ...gaul rata.. - masukkan makaroni tadi kedalam loyang yang telah disapu ngan butter..jg dilapik ngan kertas kek... -telur tadi dipukul hingga sebati... tuangkan kedalam makaroni tadi... -taburkan daun sup juga cili kt atas makaroni tadi... -taburkan jg cheddar cheese kt atas...bole la dibakar dalam oven pada suhu 180' selama 20 minit @ hingga masak....**siap**

Resepi dari Joha Hassan Daging Goreng Kicap Pekat. Fried Beef with Soy Sauce. Bon Appetit Bahan2nya 300gm daging hiris segar 2 ulas bawang putih 3cm halia segar 1 sudu besar biji ketumbar 1/2 sudu biji lada hitam 1.5cm kunyit hidup Bahan2 di atas ditumbuk halus dan di gaulkan pada daging. Biarkan 15mins sebelum di goreng 3 sudu besar bawang kisar 3 sudu cili kisar 1 sudu besar bawang merah goreng 1/4 sudu teh jintan halus(cumin) Garam & gula secukup rasa 3 biji ubi kentang di potong dadu2 kecil 5 sudu besar kicap manis 1 cawan air Minyak untuk menumis Cara2nya panaskan minyak di kuali, letakan bawang kisar, goreng hingga aroma nya bangkit, letakan daging yang sudah di gaulkan dengan rempah yang di tumbuk halus. Goreng daging, kemudian letakan cili kisar, garam dan gula secukup rasa. Gaulkan supaya sebati dengan daging nya. Letakan ubi kentang yang sudah di potong dadu2 kecil dan bawang merah goreng. Letakan kicap manis dan air. Gaulkan kesemua nya dan biarkan daging dan kentang nya masak sepenuh nya. Kuah akan mula kering2 basah sedikit. Tutupkan api nya. Biarkan ia sebentar sebelum di sajikan.

Resepi dari Aznie Khasri Sumber : Mlong Tipah Snow Cheese Cake Bahan 4 biji telur (kuning N putih) 2 biji kuning telur 100g gula halus 100g tepung gandum } 60g tepung jagung }ayak 1 s/t baking powder } 2 s/b overlatte 50g air sejuk 75g mentega - dicairkan (aznie guna minyak masak je... hihihi) Untuk Cream 250g cream cheese 1 cawan susu pekat manis -satukan N pukul hingga xde berketul2... Topping 1/2 kotak craft cheddar - diparut -putar gula N overlatte hingga sebati.. -masukkan telur...pukul hingga berkrim... -masukkan adunan tepung..pukul lagi hingga sebati.... -masukkan air.. pukul..diikuti ngan mentega cair... pukul hingga adunan sebati.. -masukkan adunan kedalam loyang yg telah digris..N dilapik ngan kertas kek... -bole la dibakar pada suhu 150' selama 1 jam... -apabila sudah masak... sejukkan kek dahulu... -apabila kek sudah sejuk..bole la dipotong ditengah2 kek... -sapukek ngan krim cheese... tutp balik ngan kek lagi satu... -sapu keseluruhan kek ngan krim cheese....kemudian bole la hias ngan cheese yg telah diparut.... **siap** **sejukkan kek dahulu didalam peti selama 2 jam... bole la dihidangkan.

Resepi dari Anna Camfrog SIAKAP STIM ASAM BOI Bahan-bahan:- S'ekor ikan siakap bsaiz sderhana (dcuci dgn air asam jawa utk mhilangkn bau) 1 ulas bawang besar ( didadu ) 2 ulas bawang putih ( dketuk ) 2 btang serai ( dketuk ) 5 cili padi ( dhiris bulat ) 1 limau kasturi (ambil jusnye) 1 tomato ( dbelah 6 ) 5 biji asam boi (drendam dgn sdikit air suam) 11/2 sudu mkn sos tiram 1 sudu teh lada itam 1/2 kiub ayam knorr 5 helai daun limau purut Sdikit halia (dmayang ) Sdikit brokoli Sdikit ajinamoto (abaikn jika xperlu) Cara-caranya:- ~ambil satu bekas, campurkan sos tiram, air rendaman asam boi, perahkn limau kasturi, lada itam, kuib ayam knorr dan ajinamoto...gaul... sebatikan rasa...klu kurang masin tambah cikit sos tiram....tuangkan di atas ikan yg telah dmasukan dlm loyang atau bekas yg sesuai utk mgukus...sudukn sos tadi ke dlm perut ikan dan kepala ikan... ~serai dmasukan dlm perut ikan, taburkan bahan hirisan (sparuh dulu) seperti bawang besar, bawang putih, halia, cili, daun limau purut dan tomato...panaskn pgukus....kukus slama 20 minit....bukak pnutup pgukus, masukan brokoli dan lebihan bahan hirisan tadi.... kukus lagi selama 5 minit (klu perlu...boleh curi2 rasa samada cukup masin, masam ke tidak...klu tidak, bolehlah tmbah pe yg perlu.... ) ok siap...bolehlh dihidangkn...

Resepi dari Siti Nur Fariha sup cendawan sosej * 1 biji bawang besar ( dipotong dadu ) * 1 sudu serbuk lada hitam * 4 sudu tepung gandum ( digaul bersama air ) * 3 cawan air * 2 kiub pati ayam * isi ayam ( dipotong dadu ) * cendawan butang ( dlm tin dipotong dadu ) * sosej ( dipotong kecil ) * 1 cawan susu cair cara sediakan : tumis bawang besar, masukkan serbuk lada hitam tumis lagi sampai naik bau, kemudian masukkan air tepung gandum gaul dengan rata & jangan biarkan sampai berketul. masukkan air,ayam, cendawan & sosej.kemudian masukkan kiub pati ayam & biar sampai mendidih. akhir sekali masukkan susu cair.( kalau nk pekat lagi boleh tambah air tepung gandum )biarkan beberapa minit. mudah & cepat selamat mencuba

Resepi dari Sabariah Bahasar LAKSA ASAM Kuah: 1 kg ikan direbus blend isi dan tulang berasingan- isi dituang dlm periuk , tulang ditambah air dan tapis ambil airnya 1 tin sardin di blend 1 mangkul cili blend 6 keping asam gelugur Bunga kantan dicincang Daun kesum dibuang tangkai Garam dan perasa Air secukupnya Masak diatas api hingga kuah pekat dan likat 1peket laksa basah direbus sebentar Nenas Timun Bawang besar Cili Salad / selum

Resepi dari Daramina's Kitchen PILAF TOMATO Bahan-bahan: 1 kg beras Basmathi - cuci bersih, rendam selama 10-15 minit dan tos airnya *Air mengikut paras beras dan lebihkan 1 cawan lagi 5 cm kayu manis 5 biji buah pelaga 2 helai daun salam 1 biji bawang besar hiris halus 1 sudu makan pes halia dan pes bawang putih 2 biji lada merah dibelah jangan putus 3 sudu makan pes tomato 1/2 cawan daun pudina 1/4 cawan susu sejat Garam secukupnya+secubit serbuk perasa Secukup minyak atau ghee untuk menumis Sedikit kacang gajus goreng Cara: 1.Tuang ke dalam periuk nasi letrik, air, susu sejat dan garam.Ketepikan. 2.Panaskan sedikit minyak atau ghee di dalam kuali dan tumis kayu manis, pelaga dan daun bay sehingga meletup-letup dan wangi.Masukkan hirisan bawang dan lada merah. 3.Tumis lagi sehingga bawang lembut dan wangi.Masukkan pes halia/ bawang putih dan tumis selama 5 minit lagi, sehingga keharumannya dapat dihidu.Barulah dimasukkan pes tomato dan daun pudina.Biarkan sehingga keluar minyak.Matikan api. 4.Tuangkan semua rempah yang panas, ke dalam periuk nasi letrik.Kacau sekali sahaja.Tutup periuk dan biarkan sehingga mendidih.Seterusnya buka tutup periuk, tuang semua beras yang telah dicuci dan toskan.Kacau sekali sahaja, tabur di atasnya kacang gajus goreng, gemburkan nasi dengan garfu sehingga kembang dan bergaul rata dengan gajus. 5.Tutup periuk nasi.

Resepi dari Daramina's Kitchen AYAM SOSHA ISTIMEWA Bahan-bahan: 1 ekor ayam-buang kulit dan segala lemak, potong 12 (lumur kepingan ayam dengan sedikit, kunyit dan garam.Goreng lembab 1/2 masak). 5 cm kayu manis 5 biji pelaga 3 kuntum bunga cengkih 3 sudu makan lada kering 2.5 cm halia* 5 biji bawang putih* 10 biji bawang merah* (*kisar halus) 1/2 sudu teh kunyit serbuk 1 tin kecil tomato puree 1/2 cawan tomato sos 1/2 cawan hirisan daun pudina 1/2 cawan hirisan daun ketumbar Sedikit madu atau gulap pasir 2 biji tomato, setiap satu dibelah 4 1/2 kg bawang kecil, dijadikan bawang goreng 1/2 cawan kismis digoreng dan ketepikan 1/2 cawan gajus digoreng dan ketepikan 1 biji tomato dihiris untuk hiasan Sedikit kacang peas untuk tabur Sedikit minyak untuk menumis Garam 2 perasa secukupnya Cara; 1.Panaskan sedikit minyak di dalam kuali dan tumis kayu manis, pelaga dan bunga cengkih hingga wangi.Masukkan lada kisar dan tumis lagi hingga cantik.Masukkan bahan kisar, dan tumis garing.Barulah dimasukkan serbuk kunyit.Kacau rata.Masukkan pula tomato puree dan tomato sos, balik-balikkan.Tabur 3/4 bahagian daun pudina dan ketumbar, tinggalkan 1/4 untuk hiasan.Tuangkan sedikit air.Masukkan hirisan tomato, madu atau gula dan sedikit garam.Renihkan dengan api kecil sehingga pekat. 2.Jika terlalu pekat, tuang sedikit air.Masukkan kismis goreng, gaul rata.Masukkan bawang goreng.Barulah dimasukkan kepingan ayam goreng.Gaul supaya ayam dan rempah sebati.Renehkan lagi sehingga ayam empuk, lembut dan meresap.Akhir sekali masukkan gajus goreng.Gaul sampai rata. 3.Semasa menghidang, taburkan hirisan daun pudina/ daun ketumbar, hirisan tomato dan kacang peas.Enak disajikan dengan nasi minyak mahupun nasi beriani.Sebaik-baiknya masak hari ini dan hidangkan pada keesokan harinya. Selamat Mencuba!!!

Senaman mudah untuk orang yang malas atau takde masa :)

LIKE & SHARE

Assalamu'alaikum semua, Saya doakan agar hari ini kita diberikan nikmat kesihatan, kekuatan iman, ketenangan jiwa, rezeki yang luas serta keberkatan usia. Mohon SHARE Doa Agung Hari Jumaat ini. Sekian. Dr. Hj. Tengku Asmadi T. Mohamad www.tengkuasmadi.com www.facebook.com/drasmadi

Tiramisu Simple, mudah dan sedap :) Resepi >>> http://www.kongsiresepi.com/in/11443/0/

jom belajar untuk bercakap hanya perkara baik :) kelak orang pasti rindu keharumannya ketika kita tiada ^_^ www.ezzahislam.com

How To Make The World's Best Eye Cream... http://www.herbsandoilsworld.com/homemade-eye-cream/ I've seen this called "the world's best eye cream" by some people on Pinterest. It takes minutes to make and contains just two ingredients.

RESEPI : snow cheese cake / kek keju meleleh

Assalamualaikum...<p>selamat malam sume.. mlm ni xnak cite pnjg lebar sgt.. sbb dah ngantuk... mate dh lebam kes x cukup tido... hadirah selsema, …

UNIC - Doa Dhuha

17 Really Effective Home Remedies for Body Odor

Body odor is socially disastrous! How does it feel when people don’t want to come close to you? Or how embarrassing it is when everyone who talks to …

Cleaning

10 Surprising Benefits Of Dragon Fruit You Never Knew

Bodyweight exercises are gaining ground in the fitness world due to the practicality and simplicity of getting in shape using your own body weight. …

Mohd Ghauth Zakwan

Afgan - Jodoh Pasti Bertemu | Official Video Clip